A biztonság a legfontosabb, ha kerékpárzárról van szó. A kerékpárlopás villámgyorsan történik, néha tíz másodpercnél is rövidebb ideig tart. A tapasztalt tolvajok csak a megfelelő pillanatra várnak. De melyik az, amely számukra szinte felkérés egy keringőre? Az olcsó kerékpárzár egy drága kétkerekűn. Hiszen ebben van a pénz. A drága drótszamarat aztán kéz alatt jó pénzért el tudják adni. A kerékpár lopás jól prosperáló ága a bűnözési csoportoknak. Hiszen ezeket a kétkerekűeket többnyire nem abban az országban, megyében értékesítik, ahol ellopják, mert így nagy a lebukás veszélye. Sőt sokan egy ideig tárolják ezeket a lopott bicikliket, hogy a tulajdonosa elfeledkezzen róla, vegyen egy újat és ne keresse többet. Ezért a profi bandák már kisteherautókkal járják a tehetősebb környékeket, és megfelelő szerszámokkal rendelkeznek. Ne feledjük, egyetlen zár sem feltörhetetlen, egyik sem garantál tökéletes védelmet. De vannak óvintézkedések, amelyek elriasztják a bűnözőket és tovább állnak, annak reményében, hogy találnak egy könnyebb célpontot. Ők mindig a lebukás veszélye alapján rangsorolnak. Ha ezt a szempontot magunkévá tudjuk tenni, akkor sikeresek leszünk a bicikli tolvajokkal szemben vívott harcban.
Melyek azok óvintézkedések, amelyeknek köszönhetően nem a mi kerékpárunkat viszik el a tolvajok? Talán az egyik legfontosabb szempont, hogy mikor kerékpárt vásárlunk, akkor ne feledkezzünk meg a lakat, zár beszerzéséről sem. Ha biztonságos kerékpárzárat szeretnénk választani, akkor a biciklink árának legalább a 10 százalékát kell a zárra, zárakra szánnunk. A többes szám nem véletlen ebben az esetben, Mert lehet, hogy érdemes egy másodzárat is beszereznünk. Ebben az esetben az a szabály érvényes, hogy a több, az hatékonyabb. Mert akkor általában nem éri meg a tolvajnak a fáradságot. Ha megvettük U-lakatunkat, vagy láncos kerékpárzárunkat, akkor arra figyeljünk mikor lezárjuk, és magára hagyjuk kerékpárunkat, hogy olyan tereptárgyhoz rögzítsük, ami le van betonozva, és ne a kerekeket zárjuk le, hanem a vázat. A lezárásra, olyan helyet válasszunk, amely kellően forgalmas, mindaddig, amíg érte nem megyünk, mert, ha sokat kell bíbelődni a lakat, zár feltörésével, amit ráadásul sokan látnak is, nem fogja egy tolvaj sem megpróbálni ellopni a kerékpárunkat. A biztonságtechnikai szakemberek egy dologra még felhívják a figyelmünket. A kerékpárzár ne heverjen a betonon, földön. Mert ebben az esetben a bűnözők nem tudják használni az erővágót, vagy extrém esetben a flexet. Derékmagasságban elég feltűnő lenne ezeknek az eszközöknek a használata.
Milyen kerékpárzárat válasszunk?
Kezdjük a kerékpárzárak négy általános típusával. Talán a legismertebb az U-lakat, valamint a láncos kerékpár lakat. De létezik még a vázzár illetve a hurokkábel lakat is. Azt mindenképp el kell mondanunk, hogy az első kettő önmagában is kellő biztonságot nyújt, míg a másik kettő inkább csak másodzárként alkalmazható. A kerékpárzár gyártók szeretik a saját termékeiket mindenféle fantázia névvel illetni, amivel még nem is lenne baj, de a biztonsági besorolásukat is maguk szeretik meghatározni. Saját maguk által kreált skálán biztonságosabbnak beállítani, mint valójában. Ezzel az a gond, hogy ezzel nem segítenek nekünk fogyasztóknak, hiszen nehezen tudjuk összehasonlítani a különböző gyártmányú kerékpárzárakat. Ez abban az esetben problémás, ha a kerékpárra biztosítást kötünk. Ebben az esetben a biztosító előír bizonyos biztonsági szintű zárat, ha ezt összekeverjük a gyártók által meghatározott biztonsági szinttel, akkor nagy bajba kerülhetünk. Ezért választás előtt mindenképp érdeklődjünk a Zárdepó szakavatott munkatársainál. Szívesen segítenek a megfelelő kerékpárzár kiválasztásában.
U-lakatot vagy láncos kerékpárzárat válasszunk, ha biciklinket szeretnénk biztonságban tudni? A professzionális tolvajok előszeretettel használnak akkus flexet. Ez az elektromos kéziszerszám kifejezetten fém átvágására lett kifejlesztve, és a legjobb kerékpárzárakat is képes legyőzni, amíg van elég idő, és senki nem veszi észre a zajt. Egyetlen kerékpárzár sem képes tartósan ellenállni ennek az eszköznek, még az U-lakat sem. A legmodernebb flexek kevesebb, mint egy kilogramm súlyúak, nem olyan hangosak, mint elődeik, és kompakt mérettel rendelkeznek. Olyan könnyű kezelni, hogy a bűnözők egy kézzel is tudnak vele dolgozni, a másikkal pedig a zárat tartják a kezükben. Ha olyan helyen állítjuk le kerékpárunkat, ahol a kisteherautóval úgy meg lehet állni, hogy közben takarja a kerékpár lopást, akkor a nagyváros zaja simán elnyomja a modern flexek búgó hangját. Az ilyen esetekben a láncokat 10 másodperc alatt átvágják, az U-lakat azért ennél több ideig áll ellen. de 1,5 percnél ennél a zárnál sem kell több. Viszont az U-lakatot szét is kell feszíteni, ami a lánccal összekötött lakatok esetén nem merül fel.
Milyen hosszúságú kerékpárzárat válasszunk? A láncos kerékpárzárak illetve a hurokkábel lakatok hosszabbak és rugalmasabbak, mint az U lakatok. Azt rögtön érdemes leszögezni, hogy a hurokkábel kerékpár lakat, csak és kizárólag másodzárként használható. Ezt a vékony acélsodronyt egy kézi erővágó is könnyen elvágja, vagyis valódi védelmet nem igazán biztosít. De térjünk vissza az eredeti kérdéshez! Válasszunk 1 - 1,5 méter hosszúságú láncot, mert az akár arra is elegendő lehet, hogy kétszer körbe tekerjük a kétkerekű vázát és a tereptárgyat. Ez pedig megnehezíti a tolvajok dolgát, főleg, ha kettő lakatot is helyezünk el rajta. Viszont azt is figyelembe kell vennünk, hogy hogyan fogjuk ezeket a zárakat magunkkal vinni.
Kerékpárzár vásárlásakor vegyük figyelembe annak súlyát is! Sokan nem figyelnek erre a részletre, pedig nem éppen kellemes nap mint nap 2 3 kilós súlyt magunkkal cipelni. Főleg annak a tudatában mondjuk ezt, hogy a kerékpárgyártók azon dolgoznak, hogy minél könnyebb legyen a bicikli. Az is igaz, hogy a lánc és a hurokkábel lakat sokkal kevesebb helyen elfér, mint az U-lakat, de az legalább a biztonságával kompenzálja ezt a hátrányát. Tehát kijelenthetjük, hogy általában az U-lakatok nyújtják a legnagyobb biztonságot grammonként, vagyis igaz az az állítás, hogy kerékpárzár akkor biztonságos, ha nehéz. De ez függ a zár típusától is, válasszunk egy vagy kettő igazán robusztus lakatot, amely/amelyek kellőképpen bírják az időjárás viszontagságait.
Válasszunk olyan lakatot kerékpárzárunknak, amelynek kinyitása nem vesz igénybe órákat! Természetesen a fenti címben enyhe túlzás található, de aki már vett lakatot az tudja, hogy vannak olyan zárak, amelyet kinyitása nehézkes és időrabló. Amikor pedig rohanunk, és esetleg még feszültebbek is vagyunk a kelleténél, akkor másra sem vágyunk, mint egy nehézkesen kinyitható kerékpárzárra. Szóval olyat válasszunk, amely nemcsak robusztus és időjárás álló, hanem kezünkre is kellően rááll. Mire gondolunk? Olyan kerékpárzárakra, amelyekbe a kulcsok gyorsan és egyszerűen behelyezhetők.